Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozkaz byl jasný. Méně CO2. Ať to stojí, co to stojí.

9. 04. 2017 8:00:00
Boj s větrnými mlýny, aneb boj s CO2. A co to v praxi přináší v automobilizmu a jak to přispívá zhoršování prostředí.

Nikdo sice není schopen doložit, že oteplování je způsobeno růstem CO2, dokonce je možné, že růst CO2 je naopak způsoben rostoucí teplotou. Ale přesto se bojem proti CO2 začaly v Evropě podporovat diesely, protože mají trochu nižší spotřebu a tudíž produkci CO2. V zápalu boje se zapomnělo na to, že ale také produkují rakovinotvorné mikročástice a jedovatý NOX. Se zpřísňováním norem spotřeby se nutně přešlo ke snižování objemu motorů a přeplňování, což sice ještě trochu snížilo spotřebu, ale způsobilo zvýšení množství NOX a mikročástic, protože vždy je něco za něco. Tak se přidal do výfuku ještě EGR ventil, který vrací část spalin zpět do sání motoru, filtr mikročástic a vzniklo tak komplikované, drahé a poruchové monstrum, které se u malých aut nevyplatí vyrábět a stejně se nakonec nedodrží předepsané parametry spalin. Navíc o spolehlivosti dieselů před dvaceti lety si můžeme nechat zdát, tak se zavírá krám a budeme zase v malých autech jezdit na benzín, jako jinde ve světě. Ale tak jednoduché to nebude, v hlavách myslitelů se již určitě zrodily další nápady, jak nás spasit, ať to stojí, co to stojí. Co peněz se investovalo do technologií, od kterých se teď upouští. A ten žlutý řepkový nesmysl, co se povinně míchá do paliv, o kterém se už ví, že pro jeho výrobu se spotřebuje více paliva, než sám nahradí. Čekal bych, že se někdo chytí za nos a řekne, skončeme to. Ne, bohužel se v tom točí příliš peněz, tak se už mluví o druhé a třetí generaci biopaliv, to zní vědecky, ale ještě se pořádně neví, z čeho to bude. Naštěstí v USA prokopli buben a spustili Dieselgate, teď už v tom lítá Renault a tím to asi neskončí. Já jsem také měl Golfa 1.9 TDI a byl skvělý, to ještě neměl ani filtr pevných částic, nejsem militantní nepřítel dieselů, u ještě větších aut je to OK, tam se cena technologie rozpustí v beztak vysoké ceně auta, ale nacpat to např. do Dacia Logan 1.5 dCi za 270 tisíc a chtít po tom ekologii je ekonomický nesmysl. A pokud to někdo použije k podnikání a za dva tři roky tam bude mít 200 tisíc, tak to potěš, co mu poleze z výfuku.

Autor: Přemysl Čulík | neděle 9.4.2017 8:00 | karma článku: 27.69 | přečteno: 989x

Další články blogera

Přemysl Čulík

Vícerychlostní EU! A to změníme pravidla hry v poločase?

Prý, abychom nezůstali stát mimo a něco nám neuniklo. Ale mluvilo se snad při vstupu do EU, že by také mohla být EU vícerychlostní? To nám oznámí podobně, jako kvóty?

24.5.2017 v 8:31 | Karma článku: 24.75 | Přečteno: 527 | Diskuse

Přemysl Čulík

Mám takový pocit, že jsme se docinkali klíčema až na dno..

Primátor Bém měl schopnost odvést téma otázky nepřerušitelným žvaněním někam jinam, ale AB, to je ještě vyšší level!

9.5.2017 v 8:58 | Karma článku: 20.93 | Přečteno: 552 | Diskuse

Přemysl Čulík

O mrtvých jen dobře. I když to je Japonec.

Když ta chvíle přijde, člověk si uvědomí, že se mohl chovat lépe a mohli jsme být spolu déle. Ale pozdě bycha honit.

11.3.2017 v 17:31 | Karma článku: 11.09 | Přečteno: 356 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Luděk Mazurek

Integrace po muslimsku!?

Tzv. „integrace“ muslimských imigrantů už v zemích EU spolkla miliardy a miliardy Euro. A výsledek? Jediné, co se spolehlivě podařilo do Evropy importovat a „integrovat“ je přetrvávající islámský vražedný terorismus a izolovanost.

18.8.2017 v 18:09 | Karma článku: 30.81 | Přečteno: 745 | Diskuse

Karel Trčálek

Islamistický teror je jen kouřová clona

Jestliže je islamistický teror zvěstováním soudného dne, pak nemůže nemít svoji cenu. Oddělila se od Homo sapiens sapinens evoluční vývojová větev, kterou jsou muslimové? Čtěte grafomanské bláboly, budete moudřejší!

18.8.2017 v 17:13 | Karma článku: 12.24 | Přečteno: 786 | Diskuse

Milan Hausner

Na pískovišti, v hospodě i v parlamentu

Kvalita školy se probírá od pískoviště, hospody až po parlament; nyní před volbami budou nepochybně takové diskuze pokračovat a nabývat na síle.

18.8.2017 v 15:50 | Karma článku: 7.77 | Přečteno: 201 | Diskuse

Lubomír Stejskal

I devadesátiletý politik může být modernista

Příkladem budiž současný tuniský prezident Beji Caid Essebsi (*1926). Usiluje o pokrok a rovnost mezi muži a ženami – a dostal se kvůli tomu do kontroverze s některými muslimskými učenci.

18.8.2017 v 15:05 | Karma článku: 11.54 | Přečteno: 169 | Diskuse

Pavel Kovařík

Strážníkem v osmnácti? Kde je problém?

Řady městské policie nově rozšíří mladí rekruti ve věku od osmnácti let. Kritici varují: "Jsou příliš mladí, nezkušení, podléhají emocím" Možná jo, možná ne. Problém vidím jinde. Problém je Škola.

18.8.2017 v 14:33 | Karma článku: 11.06 | Přečteno: 529 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 682

Pravidelný ranní čtenář Psa a Macka, docela se nechám překvapit, o čem budu já sám vlasně psát.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.