Škoda Favorit - zázrak techniky nebo mohyla socialismu?

10. 12. 2016 9:00:00
Mnozí lidé začínají po čtvrtstoletí vzpomínat na léta naštěstí minulá s nostalgií, jako na vojnu: byla krásná, ale krátká. Po letech se zapomene na problémy a zdá se, jak vše bylo zalito sluncem. Zde je trocha návratu do reality.

My jsme Favorita 136L také měli, od jara 1990, nestál jsem na něj několikadenní frontu před Mototechnou, dal jsem si inzerát do Annonce, že odkoupím pořadí. A tak jsem auto koupil zjara 1990 za 85000 Kčs + úplatek/odstupné 5000 Kčs. Že bych si třeba mohl vybrat barvu, no co vás bere, měli zelenou. Měli jsme ho rádi, protože jsme na Golfa a pod. nemohli ani pomyslet.

Favorit byl obdivuhodným vítězstvím rozumu nad socialistickým marasmem, v soc. bloku to bylo na svoji dobu opravdu asi nejlepší, ještě se stálo na Ladu Samaru.
Ale: to auto nebylo už tehdy nejmodernější, žádné vstřikování, karburátor Pierburg s automatickým sytičem, který si mnozí raději doplnili ručním kvůli spotřebě, ruční pumpičkou benzínu, kterou se musel dočerpat benzín po delším stání, třikrát uložená klikovka také nic moc, ruční seřizování ventilů a elektronické zapalování, kde impulsy se nebraly od setrvačníku, ale z cívečky od přebastleného rozdělovače od předchozího modelu, to byl velký zdroj problémů. Ty cívečky odcházely jedna za druhou, protože nějaký neumětel plnil plán na 150%. Auto bylo strašně poruchové ve srovnání se západní konkurencí a bohužel ne jen špatnou konstrukcí (ten šílený rozdělovač), ale hrubým nedodržením technologie. Pojistková tišťáková deska byla sice zalita množstvím pájky, ovšem plná studeňáků. Stačilo pořádně propájet, (sám jsem si provedl), jenže když vám v Holandsku zhasne půl auta, tak je to problém. Ten rozdělovač se mi rozpadl poprvé na severu Německa, dva dny jsem čekal, až ho seženou. Podruhé na letišti v Ruzyni, odtah domů. Potřetí už jsem měl další sebou, stejně jako zapalovací cívku a elektronické zapalování. Rozdělovač jsem si chtěl dát opravit u výrobce PAL, odmítli s tím, že to je poruchový krám, ať si koupím nový. Brzdové bubny byly špatně vyžíhané, takže po zahřátí brzděním se zkroutily a při brzdění vibrovaly. Vrzání přední nápravy, pak už nesnesitelné, způsobené dvěma gumovými členy přední nápravy v ceně pár desítek korun! A když mi v Německu přestal v noci dobíjet, byla to autosvorka, která držela kabel za izolaci, měď byl přeštípnutá. Kterému lemplovi dali v AZNP do ruky ty kleště! No a vadné termostaty, tomu ve vodním okruhu občas pomohla rána kladivem, čidlo u ventilátoru chlazení se překlenulo spínačem a zapínal jsem ručně. Vot kakája těchnika! A ty zelené palivové hadičky, které prosakovaly a byly příčinou, proč auto občas nechtělo jet, nebo z nich i stříkal benzín. Ještě mám doma ty černé, kterými se nahradily a bylo vystaráno. DODO - dodělej doma:-).
Ty závady, které zde popisuji, byly typické, těmi si prošla většina majitelů z výroby 1988-1992. Já jsem si na autě dělal údržbu až po seřizování ventilů, jako studovaný silnoproudař samozřejmě i veškeré opravy elektriky, tak vím, o čem mluvím. V té době jsem měl možnost jet i Renaultem 11, Opel Kadetem a pod a tak mohu srovnávat. Opravdu rozdíl. Závady, co popisuji, byly u nově koupeného vozu během 75000km. Také jsem sebou vozil náhradni díly, nářadí včetně pájky a avomet. A pak se automobilka prodala Němcům, rázem stoupla kvalita a když jsme v roce 1996 koupili Felicii Kombi, tak jsme s ní téměř bez problémů (pouze zase čidlo otáček, ve Skotsku!: opět výroba PAL) :-) najezdili 120000 km.

Autor: Přemysl Čulík | sobota 10.12.2016 9:00 | karma článku: 18.17 | přečteno: 1331x


Další články blogera

Přemysl Čulík

Vícerychlostní EU! A to změníme pravidla hry v poločase?

Prý, abychom nezůstali stát mimo a něco nám neuniklo. Ale mluvilo se snad při vstupu do EU, že by také mohla být EU vícerychlostní? To nám oznámí podobně, jako kvóty?

24.5.2017 v 8:31 | Karma článku: 24.75 | Přečteno: 556 | Diskuse

Přemysl Čulík

Mám takový pocit, že jsme se docinkali klíčema až na dno..

Primátor Bém měl schopnost odvést téma otázky nepřerušitelným žvaněním někam jinam, ale AB, to je ještě vyšší level!

9.5.2017 v 8:58 | Karma článku: 21.46 | Přečteno: 586 | Diskuse

Přemysl Čulík

Rozkaz byl jasný. Méně CO2. Ať to stojí, co to stojí.

Boj s větrnými mlýny, aneb boj s CO2. A co to v praxi přináší v automobilizmu a jak to přispívá zhoršování prostředí.

9.4.2017 v 8:00 | Karma článku: 27.69 | Přečteno: 1013 | Diskuse

Přemysl Čulík

O mrtvých jen dobře. I když to je Japonec.

Když ta chvíle přijde, člověk si uvědomí, že se mohl chovat lépe a mohli jsme být spolu déle. Ale pozdě bycha honit.

11.3.2017 v 17:31 | Karma článku: 12.36 | Přečteno: 378 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Marek Trizuljak

Komunisté vznik Československa nectili - Slavili Den znárodnění

Komunistický režim neslavil vznik Československa. Nahradil jeho svátek ostudně a zlomyslně Dnem znárodnění a snažil se umlčet veškeré vzpomínky na demokratickou, předválečnou první republiku.

22.10.2018 v 15:31 | Karma článku: 7.55 | Přečteno: 90 | Diskuse

Michal Orság

Učitel jako módní arbitr

Žáci, studenti ani učitelé u nás nemusí povinně nosit uniformu a není ani nastaveno, jak by se učitelé měli oblékat, co je povoleno či naopak zakázáno. Měli bychom ale po učitelích a případně i žácích vyžadovat dress code?

22.10.2018 v 14:23 | Karma článku: 7.66 | Přečteno: 250 | Diskuse

Lubomír Stejskal

I moudrý vladař může zklamat

Mají na to plné právo. Formálně je vše v pořádku: rok před vypršením termínu se Jordánci rozhodli, že zruší část mírové smlouvy s Izraelem týkající se dvou oblastí, v nichž platí zvláštní režim.

22.10.2018 v 12:20 | Karma článku: 16.42 | Přečteno: 429 | Diskuse

Petr Binder

Také rádi sushíte?

Podlehli jsme této japonské dobrotě. Ovšem kvalita je značně rozdílná, i ceny a podmínky. Někdy zajdeme na běžící sushi, jindy si ho připravíme doma. Zkusili jsme i slevové akce a krabičky v supermarketech. Nebe a dudy.

22.10.2018 v 11:23 | Karma článku: 10.84 | Přečteno: 312 | Diskuse

Karel Stryczek

Proč socialisti nenávidí prosperující Ameriku

Protože prosperitu nevytvořili oni. Nepodařilo se jim to nikdy a nikde. Prosperitu přinesli zemi lidé, kterým osobní svoboda umožnila vytvořit podmínky pro lepší život a předat příští generaci silnější, bohatší zemi.

22.10.2018 v 10:57 | Karma článku: 30.21 | Přečteno: 690 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 707

Pravidelný ranní čtenář Psa a Macka, docela se nechám překvapit, o čem budu já sám vlasně psát.





Najdete na iDNES.cz