Škoda Favorit - zázrak techniky nebo mohyla socialismu?
My jsme Favorita 136L také měli, od jara 1990, nestál jsem na něj několikadenní frontu před Mototechnou, dal jsem si inzerát do Annonce, že odkoupím pořadí. A tak jsem auto koupil zjara 1990 za 85000 Kčs + úplatek/odstupné 5000 Kčs. Že bych si třeba mohl vybrat barvu, no co vás bere, měli zelenou. Měli jsme ho rádi, protože jsme na Golfa a pod. nemohli ani pomyslet.
Favorit byl obdivuhodným vítězstvím rozumu nad socialistickým marasmem, v soc. bloku to bylo na svoji dobu opravdu asi nejlepší, ještě se stálo na Ladu Samaru.
Ale: to auto nebylo už tehdy nejmodernější, žádné vstřikování, karburátor Pierburg s automatickým sytičem, který si mnozí raději doplnili ručním kvůli spotřebě, ruční pumpičkou benzínu, kterou se musel dočerpat benzín po delším stání, třikrát uložená klikovka také nic moc, ruční seřizování ventilů a elektronické zapalování, kde impulsy se nebraly od setrvačníku, ale z cívečky od přebastleného rozdělovače od předchozího modelu, to byl velký zdroj problémů. Ty cívečky odcházely jedna za druhou, protože nějaký neumětel plnil plán na 150%. Auto bylo strašně poruchové ve srovnání se západní konkurencí a bohužel ne jen špatnou konstrukcí (ten šílený rozdělovač), ale hrubým nedodržením technologie. Pojistková tišťáková deska byla sice zalita množstvím pájky, ovšem plná studeňáků. Stačilo pořádně propájet, (sám jsem si provedl), jenže když vám v Holandsku zhasne půl auta, tak je to problém. Ten rozdělovač se mi rozpadl poprvé na severu Německa, dva dny jsem čekal, až ho seženou. Podruhé na letišti v Ruzyni, odtah domů. Potřetí už jsem měl další sebou, stejně jako zapalovací cívku a elektronické zapalování. Rozdělovač jsem si chtěl dát opravit u výrobce PAL, odmítli s tím, že to je poruchový krám, ať si koupím nový. Brzdové bubny byly špatně vyžíhané, takže po zahřátí brzděním se zkroutily a při brzdění vibrovaly. Vrzání přední nápravy, pak už nesnesitelné, způsobené dvěma gumovými členy přední nápravy v ceně pár desítek korun! A když mi v Německu přestal v noci dobíjet, byla to autosvorka, která držela kabel za izolaci, měď byl přeštípnutá. Kterému lemplovi dali v AZNP do ruky ty kleště! No a vadné termostaty, tomu ve vodním okruhu občas pomohla rána kladivem, čidlo u ventilátoru chlazení se překlenulo spínačem a zapínal jsem ručně. Vot kakája těchnika! A ty zelené palivové hadičky, které prosakovaly a byly příčinou, proč auto občas nechtělo jet, nebo z nich i stříkal benzín. Ještě mám doma ty černé, kterými se nahradily a bylo vystaráno. DODO - dodělej doma:-).
Ty závady, které zde popisuji, byly typické, těmi si prošla většina majitelů z výroby 1988-1992. Já jsem si na autě dělal údržbu až po seřizování ventilů, jako studovaný silnoproudař samozřejmě i veškeré opravy elektriky, tak vím, o čem mluvím. V té době jsem měl možnost jet i Renaultem 11, Opel Kadetem a pod a tak mohu srovnávat. Opravdu rozdíl. Závady, co popisuji, byly u nově koupeného vozu během 75000km. Také jsem sebou vozil náhradni díly, nářadí včetně pájky a avomet. A pak se automobilka prodala Němcům, rázem stoupla kvalita a když jsme v roce 1996 koupili Felicii Kombi, tak jsme s ní téměř bez problémů (pouze zase čidlo otáček, ve Skotsku!: opět výroba PAL) :-) najezdili 120000 km.
Přemysl Čulík
Vícerychlostní EU! A to změníme pravidla hry v poločase?
Prý, abychom nezůstali stát mimo a něco nám neuniklo. Ale mluvilo se snad při vstupu do EU, že by také mohla být EU vícerychlostní? To nám oznámí podobně, jako kvóty?
Přemysl Čulík
Mám takový pocit, že jsme se docinkali klíčema až na dno..
Primátor Bém měl schopnost odvést téma otázky nepřerušitelným žvaněním někam jinam, ale AB, to je ještě vyšší level!
Přemysl Čulík
Rozkaz byl jasný. Méně CO2. Ať to stojí, co to stojí.
Boj s větrnými mlýny, aneb boj s CO2. A co to v praxi přináší v automobilizmu a jak to přispívá zhoršování prostředí.
Přemysl Čulík
O mrtvých jen dobře. I když to je Japonec.
Když ta chvíle přijde, člověk si uvědomí, že se mohl chovat lépe a mohli jsme být spolu déle. Ale pozdě bycha honit.
Přemysl Čulík
Babiš kam se podíváš: Není lepší řešit příčinu, než plakat nad důsledkem?
Já už si dám nějaký anti-Babiš filtr, abych na něj nemusel číst stále dokola nějaké nářky, místo aby se mudrci zajímali, proč k tomu všemu došlo.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
- Počet článků 22
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 726x