Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Favorit - zázrak techniky nebo mohyla socialismu?

10. 12. 2016 9:00:00
Mnozí lidé začínají po čtvrtstoletí vzpomínat na léta naštěstí minulá s nostalgií, jako na vojnu: byla krásná, ale krátká. Po letech se zapomene na problémy a zdá se, jak vše bylo zalito sluncem. Zde je trocha návratu do reality.

My jsme Favorita 136L také měli, od jara 1990, nestál jsem na něj několikadenní frontu před Mototechnou, dal jsem si inzerát do Annonce, že odkoupím pořadí. A tak jsem auto koupil zjara 1990 za 85000 Kčs + úplatek/odstupné 5000 Kčs. Že bych si třeba mohl vybrat barvu, no co vás bere, měli zelenou. Měli jsme ho rádi, protože jsme na Golfa a pod. nemohli ani pomyslet.

Favorit byl obdivuhodným vítězstvím rozumu nad socialistickým marasmem, v soc. bloku to bylo na svoji dobu opravdu asi nejlepší, ještě se stálo na Ladu Samaru.
Ale: to auto nebylo už tehdy nejmodernější, žádné vstřikování, karburátor Pierburg s automatickým sytičem, který si mnozí raději doplnili ručním kvůli spotřebě, ruční pumpičkou benzínu, kterou se musel dočerpat benzín po delším stání, třikrát uložená klikovka také nic moc, ruční seřizování ventilů a elektronické zapalování, kde impulsy se nebraly od setrvačníku, ale z cívečky od přebastleného rozdělovače od předchozího modelu, to byl velký zdroj problémů. Ty cívečky odcházely jedna za druhou, protože nějaký neumětel plnil plán na 150%. Auto bylo strašně poruchové ve srovnání se západní konkurencí a bohužel ne jen špatnou konstrukcí (ten šílený rozdělovač), ale hrubým nedodržením technologie. Pojistková tišťáková deska byla sice zalita množstvím pájky, ovšem plná studeňáků. Stačilo pořádně propájet, (sám jsem si provedl), jenže když vám v Holandsku zhasne půl auta, tak je to problém. Ten rozdělovač se mi rozpadl poprvé na severu Německa, dva dny jsem čekal, až ho seženou. Podruhé na letišti v Ruzyni, odtah domů. Potřetí už jsem měl další sebou, stejně jako zapalovací cívku a elektronické zapalování. Rozdělovač jsem si chtěl dát opravit u výrobce PAL, odmítli s tím, že to je poruchový krám, ať si koupím nový. Brzdové bubny byly špatně vyžíhané, takže po zahřátí brzděním se zkroutily a při brzdění vibrovaly. Vrzání přední nápravy, pak už nesnesitelné, způsobené dvěma gumovými členy přední nápravy v ceně pár desítek korun! A když mi v Německu přestal v noci dobíjet, byla to autosvorka, která držela kabel za izolaci, měď byl přeštípnutá. Kterému lemplovi dali v AZNP do ruky ty kleště! No a vadné termostaty, tomu ve vodním okruhu občas pomohla rána kladivem, čidlo u ventilátoru chlazení se překlenulo spínačem a zapínal jsem ručně. Vot kakája těchnika! A ty zelené palivové hadičky, které prosakovaly a byly příčinou, proč auto občas nechtělo jet, nebo z nich i stříkal benzín. Ještě mám doma ty černé, kterými se nahradily a bylo vystaráno. DODO - dodělej doma:-).
Ty závady, které zde popisuji, byly typické, těmi si prošla většina majitelů z výroby 1988-1992. Já jsem si na autě dělal údržbu až po seřizování ventilů, jako studovaný silnoproudař samozřejmě i veškeré opravy elektriky, tak vím, o čem mluvím. V té době jsem měl možnost jet i Renaultem 11, Opel Kadetem a pod a tak mohu srovnávat. Opravdu rozdíl. Závady, co popisuji, byly u nově koupeného vozu během 75000km. Také jsem sebou vozil náhradni díly, nářadí včetně pájky a avomet. A pak se automobilka prodala Němcům, rázem stoupla kvalita a když jsme v roce 1996 koupili Felicii Kombi, tak jsme s ní téměř bez problémů (pouze zase čidlo otáček, ve Skotsku!: opět výroba PAL) :-) najezdili 120000 km.

Autor: Přemysl Čulík | sobota 10.12.2016 9:00 | karma článku: 18.17 | přečteno: 1329x


Další články blogera

Přemysl Čulík

Vícerychlostní EU! A to změníme pravidla hry v poločase?

Prý, abychom nezůstali stát mimo a něco nám neuniklo. Ale mluvilo se snad při vstupu do EU, že by také mohla být EU vícerychlostní? To nám oznámí podobně, jako kvóty?

24.5.2017 v 8:31 | Karma článku: 24.75 | Přečteno: 552 | Diskuse

Přemysl Čulík

Mám takový pocit, že jsme se docinkali klíčema až na dno..

Primátor Bém měl schopnost odvést téma otázky nepřerušitelným žvaněním někam jinam, ale AB, to je ještě vyšší level!

9.5.2017 v 8:58 | Karma článku: 21.46 | Přečteno: 583 | Diskuse

Přemysl Čulík

Rozkaz byl jasný. Méně CO2. Ať to stojí, co to stojí.

Boj s větrnými mlýny, aneb boj s CO2. A co to v praxi přináší v automobilizmu a jak to přispívá zhoršování prostředí.

9.4.2017 v 8:00 | Karma článku: 27.69 | Přečteno: 1011 | Diskuse

Přemysl Čulík

O mrtvých jen dobře. I když to je Japonec.

Když ta chvíle přijde, člověk si uvědomí, že se mohl chovat lépe a mohli jsme být spolu déle. Ale pozdě bycha honit.

11.3.2017 v 17:31 | Karma článku: 12.36 | Přečteno: 378 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

David Wiltsch

Náhled do zvláštních zákoutí mysli Rusofila

Vše, co přišlo z Ruska je dobré. Západ je prohnilý a zkažený a posedlý touhou nás zničit a zotročit. Tak přemýšlí někteří jedinci v naší společnosti nehledě na fakta a postoje, jimiž mnohdy sami vyvrací vlastní světonázor.

24.5.2018 v 13:22 | Karma článku: 14.37 | Přečteno: 178 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Za výjezd záchranky se bude platit a kdo za to může ?

Ministerstvo zdravotnictví navrhuje, aby ti, kdo prokazatelně zneužili výjezd vozu RZP, za tuto službu zaplatili. Čekají nás horší časy?

24.5.2018 v 10:54 | Karma článku: 25.50 | Přečteno: 784 | Diskuse

Vlastimil Nesrsta

Tajný dodatek

Programové prohlášení české vlády má tajný dodatek, který řeší postavení čápa ve veřejném prostoru a jeho využití ve státních symbolech.

24.5.2018 v 10:51 | Karma článku: 9.19 | Přečteno: 279 | Diskuse

Oldřich Šrámek

Soudní lékaři dobře věděli, jak to „Švejk“ Franěk myslel.

Všichni soudní lékaři od toho nejnižšího až po toho nejvyššího Fialu vědí, jak to dnešní Švejk myslel. Nám nic nemusí vysvětlovat, tvrdí soudní experti, všichni víme jak tomu je.

24.5.2018 v 8:29 | Karma článku: 20.34 | Přečteno: 522 | Diskuse

Tomáš Gayer

Výzva Masaryka se rychle naplňuje

Dobrých zpráv není nikdy dost. Jednak nás podporuji v přesvědčeni, že pesimismus není na místě, a že světlé zítřky jsou takřka za dveřmi. Problem je pouze v tom, za kterými....

24.5.2018 v 7:59 | Karma článku: 20.67 | Přečteno: 388 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 705

Pravidelný ranní čtenář Psa a Macka, docela se nechám překvapit, o čem budu já sám vlasně psát.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.