Musí muslim u soudu přísahat na bibli? A když ano, platí to vůbec?

Před pár lety jsme si s manželkou v Dublinu půjčili od Budgetu auto a druhý den nás na jihu Irska, ve vesnici, kde skoro nic nejezdilo, nabourala holka. Stáli jsme trochu šikmo, narazila do zadních dveří.

My stáli na kraji silnice v protisměru před B&B a řešili, jestli už půjdeme bydlet, nebo ještě pojedeme dál a najednou kvílení brzd a rána. Naše auto to odhodilo asi metr až na zeď, takže bylo obouchané z obou stran a tím bylo vyřešeno, že budeme dnes bydlet tady. Holka se omlouvala, přijeli policajti, ti to jen vyfotili a jeli pryč, nikdo zraněn nebyl. V tom B&B nám ráno chlapík ohromným kladivem vymlátil blatník u zadního kola, aby se alespoň mohlo točit a my se s tím druhý den doplazili 100 km do Corku, tam jsme jim nechali Nissana Micru a vyfasovali novou Corollu. Měli jsme naštěstí "zero limit" pojistku, sice drahou, ale bez ohledu, kdo je vinen, bychom nic neplatili.
Za půl roku nám Budget napsal, že nás žádají, abychom tam jeli svědčit k soudu, že ta holka tvrdí, že my jsme jí tam vjeli. Vše zaplatí a refundují ušlou mzdu. Tak jsem tam letěl, zaplatili mi slušný hotel na dvě noci, druhý den pro mne přijel právník Budgetu a vezl mne z Dublinu na jih Irska k soudu. U soudu se zjistilo, že úřední tlumočnice cestou nabourala a nepřijede, tak se mne zeptali, jestli to může být celé v angličtině. Tak jsem jim to odsouhlasil a byli slušní, mluvili čistou angličtinou. Problém byl v tom, že holka si najala zkušeného právníka, zato půjčovna Budget si najala dva mladé břídily. Manželka se po havárce ptala policajtů, kdo je podle nich vinen a oni nám řekli, že jsme sice stáli na špatné straně, ale podstatné je, že my jsme byli "stationary" - stojící, což jim ona potvrdila. Jenže ona u soudu tvrdila, že jsme jí tam vjeli. Ti blbí právníci od Budgetu si tam ty poliše nepozvali, takže to bylo tvrzení proti tvrzení a soud se přiklonil k její variantě. Pak mi vysvětlili, že v nerozhodných případech soud milosrdně rozhodne raději ve prospěch mladé holky, protože firmu to nezabije, ona by se ale nedoplatila. Také byla vykulená, když mne u soudu uviděla, asi si myslela, že soud bude jen formalita. Manželka tam odmítla jet, to by asi soud dopadl jinak. Ale já měl docela dobrý výlet, celou cestu jsme prokecali s tím právníkem, ještě mně ukázal barák Bona od U2. Vždy nechávám v cizině pojistit auto s minimální spoluúčastí, náhoda je blbec.
U toho soudu bylo zajímavé, že jsem jako svědek musel přísahat na bibli. Položili ji přede mne, já na ni musel položit ruku a něco říci, už ani nevím, co:-). Jsem pokřtěný katolík, mně to nevadilo, ale co kdybych byl mohamedán nebo hinduista? To by mi tam přinesli korán nebo přivedli Hanumana?

Autor: Přemysl Čulík | čtvrtek 5.1.2017 8:00 | karma článku: 25,12 | přečteno: 1080x