Rozkaz byl jasný. Méně CO2. Ať to stojí, co to stojí.

Boj s větrnými mlýny, aneb boj s CO2. A co to v praxi přináší v automobilizmu a jak to přispívá zhoršování prostředí.

Nikdo sice není schopen doložit, že oteplování je způsobeno růstem CO2, dokonce je možné, že růst CO2 je naopak způsoben rostoucí teplotou. Ale přesto se bojem proti CO2 začaly v Evropě podporovat diesely, protože mají trochu nižší spotřebu a tudíž produkci CO2. V zápalu boje se zapomnělo na to, že ale také produkují rakovinotvorné mikročástice a jedovatý NOX. Se zpřísňováním norem spotřeby se nutně přešlo ke snižování objemu motorů a přeplňování, což sice ještě trochu snížilo spotřebu, ale způsobilo zvýšení množství NOX a mikročástic, protože vždy je něco za něco. Tak se přidal do výfuku ještě EGR ventil, který vrací část spalin zpět do sání motoru, filtr mikročástic a vzniklo tak komplikované, drahé a poruchové monstrum, které se u malých aut nevyplatí vyrábět a stejně se nakonec nedodrží předepsané parametry spalin. Navíc o spolehlivosti dieselů před dvaceti lety si můžeme nechat zdát, tak se zavírá krám a budeme zase v malých autech jezdit na benzín, jako jinde ve světě. Ale tak jednoduché to nebude, v hlavách myslitelů se již určitě zrodily další nápady, jak nás spasit, ať to stojí, co to stojí. Co peněz se investovalo do technologií, od kterých se teď upouští. A ten žlutý řepkový nesmysl, co se povinně míchá do paliv, o kterém se už ví, že pro jeho výrobu se spotřebuje více paliva, než sám nahradí. Čekal bych, že se někdo chytí za nos a řekne, skončeme to. Ne, bohužel se v tom točí příliš peněz, tak se už mluví o druhé a třetí generaci biopaliv, to zní vědecky, ale ještě se pořádně neví, z čeho to bude. Naštěstí v USA prokopli buben a spustili Dieselgate, teď už v tom lítá Renault a tím to asi neskončí. Já jsem také měl Golfa 1.9 TDI a byl skvělý, to ještě neměl ani filtr pevných částic, nejsem militantní nepřítel dieselů, u ještě větších aut je to OK, tam se cena technologie rozpustí v beztak vysoké ceně auta, ale nacpat to např. do Dacia Logan 1.5 dCi za 270 tisíc a chtít po tom ekologii je ekonomický nesmysl. A pokud to někdo použije k podnikání a za dva tři roky tam bude mít 200 tisíc, tak to potěš, co mu poleze z výfuku.

Autor: Přemysl Čulík | neděle 9.4.2017 8:00 | karma článku: 28,12 | přečteno: 1018x