Škoda Favorit - zázrak techniky nebo mohyla socialismu?
My jsme Favorita 136L také měli, od jara 1990, nestál jsem na něj několikadenní frontu před Mototechnou, dal jsem si inzerát do Annonce, že odkoupím pořadí. A tak jsem auto koupil zjara 1990 za 85000 Kčs + úplatek/odstupné 5000 Kčs. Že bych si třeba mohl vybrat barvu, no co vás bere, měli zelenou. Měli jsme ho rádi, protože jsme na Golfa a pod. nemohli ani pomyslet.
Favorit byl obdivuhodným vítězstvím rozumu nad socialistickým marasmem, v soc. bloku to bylo na svoji dobu opravdu asi nejlepší, ještě se stálo na Ladu Samaru.
Ale: to auto nebylo už tehdy nejmodernější, žádné vstřikování, karburátor Pierburg s automatickým sytičem, který si mnozí raději doplnili ručním kvůli spotřebě, ruční pumpičkou benzínu, kterou se musel dočerpat benzín po delším stání, třikrát uložená klikovka také nic moc, ruční seřizování ventilů a elektronické zapalování, kde impulsy se nebraly od setrvačníku, ale z cívečky od přebastleného rozdělovače od předchozího modelu, to byl velký zdroj problémů. Ty cívečky odcházely jedna za druhou, protože nějaký neumětel plnil plán na 150%. Auto bylo strašně poruchové ve srovnání se západní konkurencí a bohužel ne jen špatnou konstrukcí (ten šílený rozdělovač), ale hrubým nedodržením technologie. Pojistková tišťáková deska byla sice zalita množstvím pájky, ovšem plná studeňáků. Stačilo pořádně propájet, (sám jsem si provedl), jenže když vám v Holandsku zhasne půl auta, tak je to problém. Ten rozdělovač se mi rozpadl poprvé na severu Německa, dva dny jsem čekal, až ho seženou. Podruhé na letišti v Ruzyni, odtah domů. Potřetí už jsem měl další sebou, stejně jako zapalovací cívku a elektronické zapalování. Rozdělovač jsem si chtěl dát opravit u výrobce PAL, odmítli s tím, že to je poruchový krám, ať si koupím nový. Brzdové bubny byly špatně vyžíhané, takže po zahřátí brzděním se zkroutily a při brzdění vibrovaly. Vrzání přední nápravy, pak už nesnesitelné, způsobené dvěma gumovými členy přední nápravy v ceně pár desítek korun! A když mi v Německu přestal v noci dobíjet, byla to autosvorka, která držela kabel za izolaci, měď byl přeštípnutá. Kterému lemplovi dali v AZNP do ruky ty kleště! No a vadné termostaty, tomu ve vodním okruhu občas pomohla rána kladivem, čidlo u ventilátoru chlazení se překlenulo spínačem a zapínal jsem ručně. Vot kakája těchnika! A ty zelené palivové hadičky, které prosakovaly a byly příčinou, proč auto občas nechtělo jet, nebo z nich i stříkal benzín. Ještě mám doma ty černé, kterými se nahradily a bylo vystaráno. DODO - dodělej doma:-).
Ty závady, které zde popisuji, byly typické, těmi si prošla většina majitelů z výroby 1988-1992. Já jsem si na autě dělal údržbu až po seřizování ventilů, jako studovaný silnoproudař samozřejmě i veškeré opravy elektriky, tak vím, o čem mluvím. V té době jsem měl možnost jet i Renaultem 11, Opel Kadetem a pod a tak mohu srovnávat. Opravdu rozdíl. Závady, co popisuji, byly u nově koupeného vozu během 75000km. Také jsem sebou vozil náhradni díly, nářadí včetně pájky a avomet. A pak se automobilka prodala Němcům, rázem stoupla kvalita a když jsme v roce 1996 koupili Felicii Kombi, tak jsme s ní téměř bez problémů (pouze zase čidlo otáček, ve Skotsku!: opět výroba PAL) :-) najezdili 120000 km.
Přemysl Čulík
Vícerychlostní EU! A to změníme pravidla hry v poločase?
Prý, abychom nezůstali stát mimo a něco nám neuniklo. Ale mluvilo se snad při vstupu do EU, že by také mohla být EU vícerychlostní? To nám oznámí podobně, jako kvóty?
Přemysl Čulík
Mám takový pocit, že jsme se docinkali klíčema až na dno..
Primátor Bém měl schopnost odvést téma otázky nepřerušitelným žvaněním někam jinam, ale AB, to je ještě vyšší level!
Přemysl Čulík
Rozkaz byl jasný. Méně CO2. Ať to stojí, co to stojí.
Boj s větrnými mlýny, aneb boj s CO2. A co to v praxi přináší v automobilizmu a jak to přispívá zhoršování prostředí.
Přemysl Čulík
O mrtvých jen dobře. I když to je Japonec.
Když ta chvíle přijde, člověk si uvědomí, že se mohl chovat lépe a mohli jsme být spolu déle. Ale pozdě bycha honit.
Přemysl Čulík
Babiš kam se podíváš: Není lepší řešit příčinu, než plakat nad důsledkem?
Já už si dám nějaký anti-Babiš filtr, abych na něj nemusel číst stále dokola nějaké nářky, místo aby se mudrci zajímali, proč k tomu všemu došlo.
Přemysl Čulík
Vojna nebyla kojná, aneb rok v háji
Po čase začne mozek vytěsňovat to špatné a mnozí začnou s láskou vzpomínat na socializmus, vojnu a staré zlaté časy. Tak u mne se tento druh zblbnutí (zatím) ještě nijak markantně neprojevil.
Přemysl Čulík
Musí muslim u soudu přísahat na bibli? A když ano, platí to vůbec?
Před pár lety jsme si s manželkou v Dublinu půjčili od Budgetu auto a druhý den nás na jihu Irska, ve vesnici, kde skoro nic nejezdilo, nabourala holka. Stáli jsme trochu šikmo, narazila do zadních dveří.
Přemysl Čulík
Já nic, já horolezec, to oni. Aneb když psychiatr potřebuje sám psychiatra, ale neví o tom
Poslechl jsem si rozhovor v pořadu Rozstřel s bývalým primátorem Bémem a nabyl dojmu, že by mu nějaký kolega měl pomoci. Přispěl k tomu i moderátor Plesl, který ho nechal žvanit a dokonce mu i ke konci servilně nadbíhal.
Přemysl Čulík
Metro D bez zastávek. Kdo je tady idiot?
Dnes jsem četl komentář pana Šídla na Seznamu https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/metro-bez-stanic-krajni-reseni-ktere-se-nakonec-prosadi-vime-jak-to-v-praze-chodi-7021. Vtipně pláče, jenže na špatném hrobě.
Přemysl Čulík
Když zemřel Husák, kondoloval snad Mitterrand našemu lidu?
Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker to myslí vážně? Svět ztratil hrdinu mnohých? No to je pravda, lidí, jako je Juncker je tu ještě dost, třeba v KSČM, blbé je, že tohle stvoření kormidluje EU ke světlým zítřkům!
Přemysl Čulík
Veselá historka z rehabilitace v Kladrubech. Nebo smutná?
Dost často si lidé stěžují na naše současné zdravotnictví a někteří nostalgicky vzpomínají na doby minulé. Také jsem si na něco vzpomněl:-)
Přemysl Čulík
Pavel Tigrid: „Vybrat si za národní symbol idiota může zase jenom idiot. A to my nejsme.“
No s tím mohu jenom souhlasit. To je moje reakce na blog Jana Urbana, kde se pozastavuje nad tím, že Miloš Zeman věnoval při státní návštěvě německé kancléřce Angele Merkelové jako oficiální dar výtisk Osudů dobrého vojáka Švejka.
Přemysl Čulík
Pohledná doktorka a můj pesimismus.
Není nad to, když se za mnou zavřou dveře ordinace a v ruce žmoulám recept. Ani nemusí být recept, hlavně, že už jsem venku.
Přemysl Čulík
Moje kampaň na úřad prezidenta ČR nabírá obrátky!
Přátelé, minule jsem se nominoval do kampaně, viz můj odkaz zde: http://culik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=562390, už to přineslo první výsledky. A vidíte, beru to opravdu vážně!
Přemysl Čulík
Opravdu s Trumpem začíná konec světa?
Aféra střídá aféru, nejdříve Dalajláma, pak Peroutka, teď Trump. Pomalu to doznívá, co tu bude za dva týdny?
Přemysl Čulík
Prezident už rozjel naplno prezidentskou kampaň!
Jako správný husita. Proti všem! Zřejmě se mu doneslo, že se Ovčáček chystá kandidovat také a jeho současná popularita se Zemanově přinejmenším vyrovná.
Přemysl Čulík
Vánoce, doba klidu, míru a připáleného pečiva.
Vánoce lidi nakonec nějak přežijí a pak konečně nastává doba post-vánoční, návštěvy příbuzenstva....
Přemysl Čulík
Coming out, svoji úchylku přiznávám, než bude pozdě.
Každý jsme jiný, nemůžeme za to, že jsme jiní. Kdo mne zná, řekne, tohle bychom si o tobě, Přemku, nikdy, nikdy nemysleli, to jsme netušili.
Přemysl Čulík
HDP a starý dobrý selský rozum.
Pokud čtu něco o stavu a vývoji ekonomiky, tak se vždy objeví to bájné HDP. To je taková mantra, všichni s tím operují, hlavně když roste, pak je vše v po-ho.
Přemysl Čulík
Ještě blbější, než jsem si myslel. Kdo? Česká pošta!
Oznámení o uložení balíčku na poště přišlo do schránky den po vyzvednutí. Nejdříve ho nedoručili, ač jsme byli doma, pak ho uložili na úplně jinou poštu a pak podali vysvětlení, že oni to tak dělají vždycky, to nebyla chyba!
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 22
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 726x